Inte tänkt på....

Skrivet den 2011-07-23 kl 10:05:28 i kategorin Allmänt av Silla
Permalink

Igår kväll blev min sambo jätte irriterad på alla som byte bilder på facebook till Norska flaggan, alla som skrev hur hemskt det är, på alla som tände ljus mm på sina facebook inlägg..

Jag fråga honom varför så irriterad…

Då sa han något som fick mig att tänka..

Ja det är hemskt det som hänt, men varför sätter ingen Somalisk flagga på sin Fb, varför tänds inte ljus för alla barn i tex Somalien som dör varje dag av hunger.

Det gör mig förbannad, där dör barn varje dag i dom fattiga länderna och inte en jävel tänker på dom men händer det något i Norge ja då reagerar alla..

Det ligger mycket i det, visst är det hemskt att över 80 människor dog, men det är flera 100 som dör varje dag av hunger…



Kommentarer
sophie - vi 3 mot världen!

Jag har oxå tänkt på det där. Men jag tror att det är ett naturligt sätt för människan att fungera. Om vi skulle gå runt och tänka på alla människor som dör varje dag, hur skulle vi då klara av att leva själva? Våra samveten skulle inte klara av det. Sen händer det alltid en katastrof med jämna mellanrum och då kan man inte blunda för verkligheten längre. Och när det sedan kommer så nära inpå så blir det ännu svårare att blunda för det. :( Usch, hemskt är det i alla fall. ALLA människor som dör.



Ja visst är det fint :) Det roliga med den soffan är att jag hade den som säng när jag var liten :D

2011-07-23 @ 10:34:02
URL: http://vi3motvarlden.blogg.se/
maria

ja tänker med som din sambo... alla dessa små knoddar som aldrig får en chans. det är världens nonchalans o egoism.... detta i norge är fruktansvärt en människas storhetsvannsinne... va e de frågan om egentligen???

2011-07-23 @ 12:46:50
URL:
Sandra

Det heter SOMALIA! Och till just hungerkatastrofen har i alla fall jag skänkt pengar, det är svårt att skänka pengar till Norges offer, dom behöver knappast pengar. Dom behöver helt andra saker.

2011-07-23 @ 14:22:31
URL:
Anja

Förstår hur han menar. Har inte satt nån flagga eller tänt nåt ljus. Tänker ändå på offren o alla anhöriga, utan att behöva visa det.



På något vis blir ju detta mer påtagligt eftersom det är så nära. Men jag tänker ofta på svältande, fattiga länder oxå, har fadderbarn och försöker skänka pengar där det behövs.



2011-07-23 @ 19:32:08
URL:
Fnulan

Jo... han har rätt på ett sätt men våra hjärnor fungerar inte så.. tyvärr.....

2011-07-23 @ 23:51:47
URL: http://fnulan.se
Annie

Jag tänker ofta på allt ont som sker i världen, men skulle jag skriva om det på fb, eller blogga om det, då hade man inte fått gjort annat!



Det jag tycker är lite fascinerande, är att mitt i allt det fruktansvärda som faktiskt har hänt i Norge, att man då kan gå runt o reta sig på människor ... reta sig på att människor är ledsna o upprörda över det som hänt .... reta sig på människor som försöker att visa medkänsla, empati och sorg ...

Reta sig på att man är medmänniska i en stor tragedi ...

2011-07-24 @ 11:42:32
URL:
Sandra

Håller helt med dig Annie, känns konstigt att man kan reta sig på folk som reagerar, känner, sörjer etc. Ett liv är inte mer värt i Norge än i Afrika, men det är närmare oss, vi har lättare att relatera till detta avskyvärda på nära håll, än att folk svälter till följd av torka och krig, i ett avlägset land på Afrikas horn. Där dom krigat i 20 år. Vilket drabbar deras eget folk. Så att reta sig på att folk bryr sig - känns hjärtlöst.

2011-07-24 @ 13:42:33
URL:
Silla

Att reta sig betyder inte alls att man är hjärtlös..



Sen förstår jag inte varför man inte kan reta sig för att saker har hänt i Norge.



Jag tycker det är riktigt hemskt och jag tycker att alla som far illa runt om i världen och allt hemskt som händer är riktigt tragiskt. Men för det så finns det 1000 saker jag retar mig på ...

2011-07-24 @ 14:16:58
URL:
Silla

Att reta sig betyder inte alls att man är hjärtlös..



Sen förstår jag inte varför man inte kan reta sig för att saker har hänt i Norge.



Jag tycker det är riktigt hemskt och jag tycker att alla som far illa runt om i världen och allt hemskt som händer är riktigt tragiskt. Men för det så finns det 1000 saker jag retar mig på ...

2011-07-24 @ 14:18:23
URL:
maria

jag tycker det som hänt i norge är hemskt, men att säga att afrika är avlägset är ingen ursäkt fattar jag inte alls, spelar väl ingen roll var det ligger geografiskt det räcker väl att se på tv o internet.... ni som har barn tänk att sitta med dom o se dom dö i famnen på er o inget kunna göra som kvinnorna o männen tvingas göra... stackars arma människor... 3 månaders bebisat blir våldtagna av polisen i kongo osv, kriget i mellanöstern hur många har inte dött där va... va fan spelar de för roll om det har krigats i många år det gör det inte mindre hemskt, tvärtom.... det retar jag mej på just nu sånt tänkande, norge är hemsk men det händer dagligen lika tragiska saker runt om i världen, VARJE DAG... men visst välj då vad som berör om ni kan för jag kan det inte....sen kan man inte hänga upp vardagen på det men kom inte med dubbelmoral värsta jag vet...

2011-07-24 @ 21:33:18
URL:
Annie

För mej handlar det inte om vad som är värst .... för mej handlade det om i fredags detta fruktansvärda som hände .. DET berörde mej, precis som det berör mej var gång jag ser på TV om folk som svälter och blir dödade i krig ...

Det berör mej att vi lever i en egoistisk ond värld, där den som har flest prylar när den dör vinner .....



Det som fascinerade mej var oavsett vad man blir ledsen och berörs av, att nån kan blir irriterad över det ...

Bara så ....

Detta var bara så oväntat i ett fredligt land som Norge, och jag påstår INTE att det som händer i andra länder berör mej mindre bara för att det ligger längre bort!



Kärleksfulla o fredliga Hälsningar

2011-07-25 @ 16:36:15
URL:
e-k

Din D har tydligen mycket gott inom sig :)



Kram till dig Silla

2011-07-31 @ 10:26:24
URL: http://www.steeperz.com
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: