Legiec Futsal

Skrivet den 2014-01-28 kl 19:13:58 i kategorin av Silla
Permalink


Sydsvenskan:

– Det är klart, men vi får se vad som händer. Det skulle vara kul att få chansen på den här nivån. Jag vet att jag har kvalitet för att spela i Serie A, men det gäller framför allt att komma in i deras sätt att spela.


Hur stort är futsal i Italien?

– Det är jättestort och där finns sedan länge ett utvecklat seriesystem med bland annat Serie A, Serie B och U21-serie. Det har funnits i många år och spelarna är heltidsproffs. Många av de största fotbollsstjärnorna har också spelat futsal tidigare.

Vad vet du om klubben som du ska provspela för?

– Laget heter Kaos futsal. De ligger sexa i högsta ligan och kommer från en stad som heter Ferrara och ligger strax utanför Bologna. Vad jag har fått höra är det en bra och seriös klubb som varje år är med och slåss om scudetton.

Innebär det här att du slutar med fotboll och satsar fullt ut på futsal?

– Det kan bli så om allt går vägen. Först måste jag testa och se hur det går. Om lite mer än en vecka vet jag nog mer. Jag ska träna med klubben fram till torsdag, sedan åker jag hem för att spela SM med Malmö City i helgen.

Nästa säsong startar futsalallsvenskan i Sverige. Vad betyder det för sporten?

– Att fotbollsförbundet satsar mer betyder mycket. Man har gjort det på landslaget tidigare och nu genom allsvenskan vilket gör att fler får upp ögonen och blir intresserade. Fotbollens vintersäsongen i Sverige är lång och den kan täcka in en hel futsalsäsong. De största stjärnorna i världen har spelat futsal så jag tror det ger bra utveckling för svenska spelare också att spela. Man bli snabbare i tanken, bättre i en mot en och utvecklar sin teknik och taktik.


Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: