Italien Futsal min fina son

Skrivet den 2014-08-04 kl 23:55:26 i kategorin av Silla
Permalink


Malmö City FC:s 27-årige tekniker Kristian Legiec blir Sveriges första proffs i futsal. Han har skrivit på ett ettårskontrakt med serie B-klubben Manfredonia.

- Jag flyttar ner den 19 augusti och serien kör igång den 25 september så jag är med hela försäsongen. Det är ett stort steg och kommer säkert även att utveckla mitt spel i landslaget, säger han.

Manfredonia är en stad i regionen Apulien i södra Italien med cirka 60 000 invånare. Klubben har fixat boende till Kristian Legiec som i början flyttar ner själv.
- Sedan får vi se när familjen följer efter. Jag hoppas ju att det här är starten på en utlandskarriär där jag ska försörja mig på mitt futsalspel.

- Jag hade anbud från serie A också och pratade särskilt med en klubb. Men där tyckte man att det var en bättre idé att jag startade i serie B och lärde mig mer om taktiken och skaffade erfarenhet innan jag tog det steget, säger Kristian Legiec.

I Sverige blev han SM-vinnare med Malmö City FC och han hyllar klubben både för det han lärt sig där och att de utan problem släpper honom till proffslivet.
- Jag har väldigt mycket att tacka Malmö City för, det är viktigt att betona.
I seriefotbollen representerar Kristian Legiec division 2-klubben BW90 IF och där återstår det fortfarande en match.

- Jag kommer att vara med i helgen när vi spelar mot FC Rosengård, berättar han.
Sedan väntar Italien-äventyret.
- Manfredonia är en klubb som satsar och vill ta steget upp i serie A. Annars hade jag inte varit intresserad. Men jag vet också att flera klubbar i serie A kommer att följa mig. Italien är ett starkt futsal-land och jag har mycket att lära inom taktiken. Tekniken vet jag att jag klarar.



Kommentarer
Namn:


E-postadress:


URL/Blogg:


Kommentar: